יום רביעי, 14 בנובמבר 2018

תרגיל 2


1. בעיות התחקירים בצה"ל

בעיית התחקירים בצה"ל הינה בעיה מוכרת שעולה לא פעם ולא פעמיים במקומות רבים במדיה. בממוצע לדעתי לפחות פעם בשבוע אנו נתקלים בתחקיר כלשהו שביצע צה"ל וכאשר הקורא קורא את התחקיר (אם ניתנת האפשרות הזאת) נין בקלות לחשוב על הרבה בעיות שעולות בו.

בעיית הדיווח בזמן אמת על אירועים היא אחת החשובות שכן לאנשים נטייה לשכוח דברים שקרו בעבר ובפרט דברים אשר יכולים לגרום להם "בעיות" בהמשך דרכם. במאמר ניתן להבין כי הוא שם את מלוא הדגש על בעיה זו.
בעיה נוספת שעלתה במאמר היא שמפקדים לוקים בניהול התחקיר. אין לשכוח כי מדובר לרוב באנשים צעירים שלאו דווקא מגיעים מתחום החקירות וכן יש נטייה לא לדייק בפרטים ולא ללכת על פי ההוראות ובכך בעצם לגרוע "מאיכות" החקירה. לדעתי על צה"ל להכשיר ביתר מקצועיות את היחידה האחראית על נושא תחקורים.
צויינה גם בעיה כי מפקדים נוטים שלא לתחקר אירועים לפעמים, זה יכול לקרות עקב בעיות אישיות של המפקדים עם חשיפה אפשרית עקב חשיפה של התחקיר כתוב ברשת או בכל מדיה אחרת שבה מתפרסם התחקיר.
לדעתי הבעיה הנ"ל עולה בראש ובראשנה עקב העובדה כי מדובר באנשים צעירים שלאו דווקא מתאימים לתפקיד וסיכוי גדול שהוכוונו על ידי הצבא לתפקיד והצבא פספס משהו בתהליך והם כלל לא מתאימים לבצע את התפקיד.
הבעיה בגדול עקב גודלו של הצבא וחוסר הקשר בין חילות שונות. הצבא מתנהג כמספר גופים גדולים שמתנהלים כגופים יחדנים ולאו דווקא כארגון אחד עם "בוס" אחד. חוסר של קישור בין היחידות בארגון (חיילות בצבא) חד משמעית מקשה על טיב החקירה ויוצר בעיות גדולות ובעייתיות.


2. כיצד לנהוג במפעילי המתקן שפעלו בניגוד לנהלים

ניתן להסתכל על המצב הזה משני הצדדים. הצד של העובדים אשר ניסו לעשות את הטוב ביותר ולא לגרום להתראות מיותרות שכן מספר פעמים רב לפני כן היו סתם התראות ובכך רצו למנוע עבודה מיותרת של הבאים בתור או שלהם בעתיד. בסופו של דבר הם רצו לטובת המפעל על מנת שיוכל להמשיך לייצר ולהעשיר את נכסי המפעל.
מצד שני ניתן להסתכל מהצד של ההנהלה ולהגיד חד משמעית שהעובדים עבדו בניגוד להוראות.
כמובן שיש לבצע תחקיר מעמיק בנושא ולבדוק כל צד איך התנהל ואיך היה צריך להתנהל.
האם לעובדים הוסבר מה עושים במצב כזה ואיך עליהם לפעול במצב כזה.
האם ההנהלה עשתה את כל ההדרכה הדרושה והאם דאגו לתקינות הכלים שלהם כראוי.
האם ההנהלה דאגה לכתוב נוהל עבודה מסודר למצבים "קיצוניים" במפעל.
איך המפעל הגיע למצב שהגלאי לא תקין כל כך הרבה זמן ואף אחד לא טיפל בו.
לדעתי האשמה נופלת במקרה זה על שני הצדדים, אך בסופו של דבר האשמה המרבית ביותר לדעתי נופלת על העובדים שביצעו פעולה שונה מרצף הפעולות שהם נוהגים לעשות ופעלו על דעת עצמם ללא אישור / יידוע הדרגים הבכירים.

מ דוע פעלו העובדים בצורה כזו
י כול להיות שהם רצו בטובת המפעל בכל מצב?
נ גיד והיו לעובדים שהם צריכים להמשיך לשמוע את ההתראות כל הזמן, איך היו פועלים?
כ מה הגבול של העובדים בביצוע פעולות של שגרתיות ללא אישור
ל מה העובדים לא דיווחו על הפעולה השונה שביצעו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה